Dasar e-Penyertaan ini bertujuan untuk memulakan budaya dan amalan e-Penyertaan demi meningkatkan ketelusan dan penyertaan awam dalam mempertingkatkan mutu perkhidmatan. Kementerian Kewangan Malaysia sentiasa mengiktiraf penglibatan awam bagi membolehkan Kementerian untuk meneroka perspektif yang lebih luas, sumber maklumat, dan penyelesaian yang berpotensi untuk meningkatkan keputusan dan perkhidmatan. Ia juga menyediakan asas bagi hubungan produktif, dialog dan perbincangan yang lebih baik, dan tadbir urus yang teratur.
Objektif e-Penyertaan adalah untuk melibatkan rakyat dalam dasar pembangunan dan proses membuat keputusan melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi. Antara Saluran komunikasi yang digunakan adalah seperti Kajian Atas Talian, Konsultasi Awam, Maklum Balas Pertanyaan, Undian, Emel dan Media Sosial Kementerian iaitu Facebook, Twitter dan Instagram.
Oleh yang demikian, Kementerian amat mengalu-alukan penyertaan dengan mematuhi terma dan syarat penyertaan yang telah ditetapkan seperti berikut:
| TAHUN | SENARAI | TARIKH |
|---|---|---|
| 2023 | ||
| Suarakan Pendapat Anda | 1 Januari 2023 – 31 Disember 2023 | |
| Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) | 1 Januari 2023 – 31 Disember 2023 | |
| Kajian Kepuasan Pelanggan 2023 | Akan dimaklumkan kelak | |
| Cadangan Bajet 2024 | 14 Julai - 22 September 2023 | |
| 2022 | Kaji Selidik Bajet 2022 (Rakyat) | 31 Mei – 1 Julai 2022 |
| Kaji Selidik Bajet 2022 (Perniagaan) | 31 Mei – 1 Julai 2022 | |
| Suarakan Pendapat Anda | 1 Januari 2022 – 31 Disember 2022 | |
| Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) | 1 Januari 2022 – 31 Disember 2022 | |
| Kajian Kepuasan Pelanggan 2022 | 8 - 23 September 2022 | |
| Bajet 2023 | Kertas Konsultasi Awam | 1 – 23 Ogos 2022 | |
| Cadangan Bajet 2023 | 23 Ogos 2022 - 9 September 2022 |